Als mensen mij naar mijn werk vragen en ze horen dat ik vanuit huis werk krijg ik vaak een hoop vragen. Hoe heb je dat geregeld? Hoe doe je dat? Ben je niet bang dat je afgeleid wordt? En ga zo maar door. Daarom dacht ik, laat ik er eens iets over schrijven. Wat zijn de tips en trucs wanneer je thuis werkt? Waar moet je opletten? In deze blog vertel ik je alles over mijn eigen ervaring wat betreft dit onderwerp. Van mijn dagelijkse bezigheden tot de indeling van mijn bureau, alles komt even aan bod.

Een strakke planning

Het klinkt misschien super logisch maar een strakke planning is zó belangrijk. Wanneer je op een kantoor of iets dergelijks werkt, heb je een aantal werkzaamheden die die dag uitgevoerd moeten worden. Of misschien maak je daar ook dagelijks je eigen planning. Wanneer je thuis werkt, moet dat in ieder geval want niemand anders gaat het voor je doen. Daarom plan ik iedere maand mijn werkzaamheden per dag voor de hele maand in. Dan weet ik precies op welke dagen ik wat moet doen en wat ik daarvoor geregeld moet hebben. Als er dan andere evenementen die maand zijn, plan ik die ook in of zorg ik dat ik op die dagen weekend heb.

Doelgericht werken en discipline

Nou kan je planning natuurlijk nog zo strak zijn, als je je er niet aanhoudt, heb je er niets aan. Dit stukje discipline is dan ook voornamelijk oefenen. Je komt natuurlijk vanzelf achter de consequenties als je je werk niet doet maar geloof me daar wil je niet op gaan zitten wachten. Je moet gemotiveerd zijn. Niet alleen vanwege je planning maar ook omdat je doet wat je leuk vindt. Het maakt niet uit waar je werkt als je er geen plezier in hebt, zuigt het waar je ook bent.

Waar werk je?

Een idee dat veel mensen hebben wat betreft thuis werken, is dat ik al mijn werk vanuit bed zou doen. Nou ik kan je vertellen dat is niet zo. Als ik ziek ben, kan het maar geloof me dat wil je niet. Ook wanneer je thuis werkt, geldt de regel: houd werk en privé gescheiden. Dat kan door bijvoorbeeld een aparte werkplek te creëren buiten de huissfeer. Een kantoor bijvoorbeeld. Met een goed bureau en één of twee ergonomische bureaustoelen kom je dan al een heel eind. Houd orde op je documenten en voor je het weet, heb je alleen nog maar de voordelen van thuis werken.